وزارت صمت :

برای هیچ بنگاهی استثنا قائل نمی شویم؛ از تمام صنایع لوازم خانگی حمایت می‌کنیم

وزارت صمت اعلام کرد، این وزارتخانه برای هیچ بنگاهی، هیچ‌گونه استثنائی قائل نمی‌شود و مشابه رویه ها و برنامه های تامین مالی که برای تمام بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ و دنبال می‌کند، به صنعت لوازم خانگی نیز به عنوان یک صنعت استراتژیک نگاه می کند.

به گزارش پایگاه خبری«هومچی نیوز»،  معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در واکنش به گزارش روز گذشته تسنیم با عنوان «نامه سفارشی 9 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت برای یک تولیدکننده لوازم خانگی و طرح چند سوال» جوابیه ای به شرح زیر منتشر کرده که به همراه توضیحات تسنیم به شرح زیر منتشر می شود:

معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به گزارش منتشر شده مبنی بر نامه سفارشی این معاونت مبتنی بر درخواست پرداخت تسهیلات 9 هزار میلیارد تومانی به یکی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی، ضمن تکذیب این خبر، چند نکته را در راستای شفاف‌سازی و مکاتبه انجام شده با دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یادآور می‌شود:

– یکی از رسالت‌های وزارت صنعت معدن و تجارت حمایت از تولید است و این وزارت‌خانه وظیفه قانونی دارد موانع مرتبط با فعالیت کسب و کارها را پیگیری و مرتفع کند. یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید، موانع بانکی است که در خصوص نامه اشاره شده، موضوع رفع مانع ذینفع واحد برای دریافت تسهیلات است موضوع معرفی برای تسهیلات از نظام بانکی مطرح نیست (که هر چند، اگر بحث معرفی برای تامین مالی نیز مطرح بود محل اشکال نبود)، زیرا دریافت تسهیلات ارزی و ریالی فرآیند و روال مقرراتی خاص خود را در نظام بانکی داشته و ارتباطی با پیشنهاد مطرح شده ندارد.

– در این مکاتبه، ضمن ارسال درخواست یک بنگاه، پیشنهاد مستثنی شدن ذینفع واحد برای کلیه بنگاه‌های صنعت لوازم خانگی براساس از سوی معاونت درخواست شده تا بر اساس نیاز بنگاه و تایید معاونت تحخصصی ذیربط در وزارت متبوع امکان رفع مشکل برای دریافت تسهیلات را داشته باشند. لذا این مکاتبه اصلا به یک بنگاه خاص اختصاص پیدا نمی‌کند.

– در این مکاتبه پیشنهاد شده موضوع برای تمام بنگاه‌های این صنعت که مشکل ذینفع واحد در شورای پول و اعتبار طرح شود تا در صورت تصویب در این شورا، ملاک عمل برای بانک‌ها قرار گیرد و فرآیند درخواست و اعطای تسهیلات بر اساس سایر رویه ها دنبال شود. لذا این موضوع تا زمانی که مصوبه شورای پول و اعتبار را نداشته باشد، قابلیت اجرا نداشته و تنها به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است.

– در این نامه هیچ اشاره ای به میزان تسهیلات نشده است و اگر بنگاهی خواستار دریافت تسهیلات باشد لازم است در ارکان اعتباری بانکی درخواست خود را ارائه دهد. مبلغ تسهیلات مطابق مقررات بانکی و براساس میزان تولید، فاکتور و اسناد خرید و همچنین میزان وثائق از سوی نظام بانکی تعیین می‌شود که در این نامه هیچ اشاره ای به مبلغ تسهیلات و حجم نقدینگی مورد نیاز بنگاه نشده است، زیرا تعیین میزان تسهیلات ارزی و ریالی فرآیند و رویه های دیگری دارد که باید از سوی بنگاه ها دنبال شود

– بااشاره به سرمایه­ گذاری انجام شده و نرخ تورم به وجود آمده و با در نظر گرفتن افزایش میزان تسهیلات مورد نیاز برای تولید و نقدینه‌خواهی، لازم است این موضوعات در نظام بانکی مورد بحث و پیگیری قرار گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع را در بسته های سیاستی که یکی از آن‌ها حل و رفع موانع دریافت تسهیلات توسط بنگاه ها در نظام بانکی می باشد، با جدیت دنبال می‌کند.

– وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هیچ بنگاهی، هیچ‌گونه استثنائی قائل نمی‌شود و مشابه رویه ها و برنامه های تامین مالی که برای تمام بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ و دنبال می‌کند، به صنعت لوازم خانگی نیز به عنوان یک صنعت استراتژیک و مهم نگاه می‌کند. لذا با در نظر گرفتن ممنوعیت لوازم خانکی از طریق واردات رسمی و رویه های مرزی، تاکید و اهمیت افزایش تولید برای تنظیم بازار بویژه در ایام پایانی سال، ضروری است موانع موجود در حوزه تامین مالی در اسرع وقت رفع شده و مورد پیگیری قرار گیرد تا اختلالی در روند زنجیره تولید این صنعت اتفاق نیافتد.

– با توجه به راهبردهای طراحی شده و در تعامل با دستگاه های ذیربط، یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در تامین مالی، عملیاتی کردن رویه تامین مالی زنجیره‌ای است و در این راستا تعامل مناسبی با بانک مرکزی و شبکه بانکی ایجاد شده است تا با اجرایی شدن آن در حوزه‌های مختلف صنعت، ضمن شفاف سازی مسیر پرداخت تسهیلات در طول زنجیره، شبکه بانکی نیز از کاهش نقدینه خواهی منتفع گردد. در کنار این اقدام، اقدامات دیگری در حوزه تامین مالی برای صنایع کوچک و متوسط دنبال می شود که به طرح تامین مالی تام، طرح تامین مالی تبصره 18، طرح تامین مالی رونق تولید و سایر روش ها می توان اشاره کرد که هم اکنون فعال و از طریق سامانه بهین یاب در حال معرفی بنگاه ها به شبکه بانکی می باشد

– با عنایت به اهمیت تامین مالی در حوزه تولید به ویژه این صنعت مهم، در صورت عدم تامین مالی واحد‌های تولیدی، بدون شک چالش بزرگی در صنعت به وجود می آید. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید بر تنظیم بازار ایام پایانی سال، رذفع موانع دریافت تسهیلات مورد پیگیری این وزارتخانه بوده و خواهد بود و از رسانه‌های محترم تقاضا می‌شود تا با دقت بیشتری به تحلیل موضوعات پرداخته و در اجرای برنامه‌های دولت و حل مشکلات کشور، ما را یاری کنند.

وزارت صمت در ادامه نامه زیر را منتشر کرده است:

 بنگاهی استثنا قائل

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://homechinews.com/?p=125
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه