دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران:

قاچاقچیان لوازم ‌خانگی از طریق رصد فضای مجازی قابل‌شناسایی هستند

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: قاچاقچیان لوازم ‌خانگی از طریق رصد فضای مجازی و همچنین تراکنش‌های بانکی‌شان قابل‌شناسایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری «هومچی نیوز» دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: قاچاقچیان لوازم ‌خانگی از طریق رصد فضای مجازی و همچنین تراکنش‌های بانکی‌شان قابل‌شناسایی هستند.

«عباس هاشمی»  افزود: امروز قاچاقچیان لوازم ‌خانگی با ورود به شبکه‌ها و فضای مجازی، مشتریان خود را پیدا می‌کنند که از طریق پلیس فتا در فضای سایبری قابل پیگیری است، همچنین عمده قاچاقچیان از سیستم بانکی برای تبادلات پولی خود استفاده می‌کنند و تراکنش‌های آنان نیز قابل دنبال کردن است.

وی بیان‌ داشت: با این حال برخورد فیزیکی با کالاهای قاچاق با حضور میدانی در سطح عرضه از سوی متولیان امر نیز ضروری است.

تهیه شناسه کالا برای همه محصولات لوازم‌خانگی

 

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران خاطرنشان‌کرد: از حدود پنج سال پیش موضوع «شناسه کالا» برای لوازم ‌خانگی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی آغاز شد و امروز دیگر هیچ کالای ایرانی از این صنعت وجود ندارد که شناسه کالا نداشته باشد.

هاشمی بیان‌ کرد: همان زمان کد رهگیری برای تک‌تک کالاهایی که تولید می‌شد نیز تهیه شد، هرچند ابتدا بسیاری واحدها توجیه نبودند و استقبالی از این طرح نمی‌کردند، اما در ادامه با اطلاع‌رسانی اینکه این طرح مهم‌ترین ابزار مبارزه با قاچاق است، تمکین کردند.

این مقام صنفی ادامه داد: امروز شاهد سوءاستفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاهای لوازم ‌خانگی به‌صورت ته‌لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده‌ای خاص در کشور است و اصلاح سهمیه‌ها یا اصلاح برخی قوانین در زمینه خروج از شعاع خاص در این مناطق ضروری است.

به گزارش ایرنا و به اعتقاد کارشناسان، قیمت محصولات قاچاق به‌طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی است، این در حالی است که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش‌افزوده، گمرکی و غیره ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دهد. قرار دادن این دو مقوله در کنار هم عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان می‌دهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی است و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت‌های ما نمی‌تواند بزرگ شده و منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود.

امروز عزمی جدی برای مقابله با قاچاق لوازم ‌خانگی در کشور شکل گرفته است و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار دارد، با این حال بهترین راه مقابله افزایش کیفیت و قیمت‌های منصفانه و رقابتی است که می‌تواند حتی در صورت آزادی واردات لوازم ‌خانگی هم بزرگ‌ترین حامی این صنعت باشد.

برآوردهای برگرفته بر اساس کشفیات نشان می‌دهد که از کل قاچاق کالاهای وارداتی به کشور سهم لوازم‌یدکی خودرو ۲.۵ میلیارد دلار، اسباب‌بازی ۵۵۰ میلیون دلار، لوازم‌آرایشی بهداشتی ۲ میلیارد دلار و سهم لوازم‌خانگی حدود ۱.۶ میلیارد دلار است./ایرنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://homechinews.com/?p=1361
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه