یک تولیدکننده لوازم خانگی:

چگونه می توان صادرات لوازم خانگی را توسعه داد؟

یک تولیدکننده لوازم خانگی گفت: علت کوچک بودن بازار صادراتی واحدهای بزرگ در ایران این است که نمی‌توانند قیمت تمام شده خود را رقابتی کنند.

به گزارش پایگاه خبری «هومچی نیوز»، یک تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه علت کوچک بودن بازار صادراتی واحدهای بزرگ در ایران این است که نمی‌توانند قیمت تمام شده خود را رقابتی کنند، تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه آن‌ها واردات است و برای واردات هم هزینه بالایی پرداخت می‌کنند، اما شرکت‌های بزرگ در دنیا همه مواد اولیه خام را تبدیل به قطعه اولیه کرده و هزینه حمل و نقل و گمرک پرداخت نمی‌کنند.

علی جلایی درباره محورهای صحبت‌های خود در جریان دیدار رهبر انقلاب با فعالان عرصه‌های تولید با اشاره به اینکه در حال حاظر کمبودی در حوزه فعالیت‌های بنگاه‌های بزرگ تولیدی در حوزه تولید لوازم خانگی وجود ندارد، تصریح کرد: اما در حوزه تامین مواد اولیه و قطعاتی که متکی به واردات هستیم و امکان تولید آن‌ها، مثل پمپ ماشین لباسشویی، برخی از انواع موتور، ورق گالوانیزه با کیفیت، کمپرسور و پنل تلویزیون در کشور وجود ندارد ضعف داریم.

به گفته وی بنگاه‌هایی که قرار است وارد این حوزه‌ها شوند، باید در اشل بزرگ و با دیدگاه پاسخ به نیاز کشور و صادرات به کشورهای دیگر فعالیت کنند. همچنین این واحدها می‌توانند با کاهش ارزبری، قیمت تمام شده بنگاه‌های بزرگ تولید لوازم خانگی را کاهش دهند. در این شرایط تولیدکنندگان می‌توانند قیمت رقابتی ارائه دهند و در چند سال آینده در حوزه صادرات موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.

جلایی در ادامه تصریح کرد: اگر بازار صادراتی واحدهای بزرگ در ایران کوچک است، علت آن این است که نمی‌توانند قیمت تمام شده خود را رقابتی کنند. چراکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه آن‌ها واردات است و برای واردات هم هزینه بالایی پرداخت می‌کند. اما شرکت‌های بزرگ در دنیا همه مواد اولیه خام را تبدیل به قطعه اولیه می‌کنند و هزینه حمل و نقل و گمرک پرداخت نمی‌کنند.

این تولیدکننده در پاسخ به اینکه در مورد برخی از مواد اولیه فقط از جمله در حوزه تلویزیون، تعداد محدودی تولیدکننده در دنیا وجود دارد و سایر کشورها نیز در این حوزه واردکننده هستند، گفت: ما باید همین چند شرکت محدود را هم در کشور خودمان داشته باشیم. این موارد نیاز به تکنولوژی دارد و انتقال تکنولوژی به کشور هم یک هزینه اولیه نیازمند است.

وی در پاسخ به اینکه چگونه باید از محدودیت‌های انتقال تکنولوژی در شرایط تحریم عبور کرد؟ گفت: محدودیتی برای انتقال تکنولوژی نداریم. همین الآن هم در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم و اگر تصمیم بگیریم خیلی راحت می‌توانیم تکنولوژی‌ها را وارد کشور کنیم./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://homechinews.com/?p=2667
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه